Hem » Blogg » Sociala medier

Sociala Medier inom e-handeln

Sociala medier är idag en viktig kanal för väldigt många e-handlare. Här samlar jag alla inlägg som på ett eller annat sätt berör sociala medier inom just e-handeln.

Ny rapport: Sökmotoroptimering har förändrats i grunden

By | 2016/12/19|Categories: SEO, Sökmarknadsföring|Tags: , , , , , |

Förra veckan släppte sökföretaget Searchmetrics sin årliga rapport om hur olika rankingfaktorer påverkar sökresultatet hos Google. Rapporten är gjord med amerikanska Google som sökmotor men allt, eller de största delarna av rapporten, lär med största sannolikhet gälla här i Sverige redan nu eller inom kort. Under det gångna året har vi sett att alla de

Sex tankar: Såhär blir sökmotoroptimering 2014

By | 2013/12/28|Categories: SEO|Tags: , , , |

Under de senaste åren har vi sett vår kära sökmotor Google införa en del nya filter och algoritmer som påverkat våra sökresultat på ett eller annat sätt. De stora snackisarna under 2013 har varit de uppdateringar av Penguin och Panda där Panda sedan en tid körs löpande med månadsuppdateringar. Men det har hänt betydligt mer

Googlestädning – Sökmotorstädning

By | 2013/12/23|Categories: SEO|Tags: , , |

Vad innebär sökmotorstädning eller googlestädning som det också kallas? Kärt barn har många namn brukar man säga och i det här fallet så handlar det om två ord med samma betydelse. Sökmotorstädning är alltså samma sak som googlestädning och det handlar om att ta plats i sökresultatet med sitt varumärke eller den viktiga sökord/sökfras man

Sociala medier är som dåligt sex när det gäller SEO

By | 2013/09/10|Categories: SEO|Tags: , |

SMS-Idioten Simon Nyström skrev ett inlägg igår som han satte titeln "Därför är SEO:are rädda för sociala signaler" på, en rubrik som naturligtvis precis som rubriken jag satt på detta inlägg har ett syfte att få folk att klicka. Tipset till min rubriksättning kommer från Christian Rudolf som beskrev hur effektivt det är att använda

Statistik för sociala medier är också statistik!

By | 2013/07/24|Categories: E-handel|Tags: , , , |

Här om dagen läste jag om en mätning som Gigya hade gjort gällande sociala medier, delningar, login och annat och kommentarerna på Google+ lät som vanligt inte vänta på sig. "Jag upplever det inte alls som Google+ är så litet" var en ganska vanlig kommentar i samband med att rapporten kom ut och det ser

Vad kan du vinna på att gästblogga?

By | 2013/07/18|Categories: E-handel|Tags: |

Att gästblogga har blivit populärt de senaste åren och det av flera olika skäl. När jag själv gästbloggar så är det i huvudsak av två olika anledningar och nästan alltid i kombination av dessa. Den första och absolut viktigaste är att bygga mitt eget varumärke, oavsett om det är för någon av mina butiker eller

Sociala medie-exprimentet – Ett misslyckande

By | 2013/07/15|Categories: E-handel|Tags: , , |

I början av Maj så skrev jag ett inlägg om ett socialt medie-expriment där jag behövde hjälp med att få fler följare till Barahandtags Google+ sida. Anledningen var att jag ville få till så att vår Google+ sida syntes vid varumärkessök i sökresultatet, där man alltså enbart sökte på "Barahandtag" som sökord. Hittills har jag inte

Sociala medie-expriment – Hjälp en kamrat i nöd!

By | 2013/05/11|Categories: Sökmarknadsföring|Tags: |

Apropå förra posten "Är din webbutik ett varumärke?" så tänkte jag jobba lite med att öka synligheten på varumärkessök på Google. Sedan en tid tillbaka så kan man få sin Google+ sida (plus lite annat) att synas på höger sida om sökresultatet (se bild nedan) och jag tror det kan förstärka bilden av varumärket och öka

Föregivande av allmän ställning

By | 2013/04/01|Categories: Sökmarknadsföring|Tags: , , |

Nu är ju jag en av de som absolut inte säger att varken Google, Facebook eller något annat socialt media och deras regler på något sätt skall ses som en myndighets skrivelser, det är helt enkelt företag som har sina användarvillkor som dom vill att man skall följa. Hos Google kallas det Riktlinjer för webbansvariga och

Svenska e-butiker på Facebook

By | 2012/09/02|Categories: E-handel|Tags: , |

Jag har gjort en ansats att få ihop svenska e-butikers Facebook-sidor här, anledningen är flera. Dels kan vi bygga upp en bättre gillastock på våra sidor och vi kan även få lite hjälp med att gilla och sprida inlägg vi skriver på Facebook och på detta sättet kan vi till exempel få upp vår Edgerank

newspaper templates - theme rewards