Hem » Blogg » Marknadsföring för e-handel

Marknadsföring för e-handeln

I mitt nuvarande företag, Oxit AB, och under de senaste 10 åren är marknadsföring för e-handel något som alltid legat mig varmt om hjärtat. Framför allt när det gäller marknadsföring genom sökmotorer såsom Google. När jag påbörjade mitt intresse så fanns det kanske 1/50 så mycket att välja på när det gällde marknadsföring för e-handeln och idag så har det tillkommit massa kanaler såsom sociala medier och liknande som kan vara intressant för e-handlare.

Men, fokus ligger fortfarande på sökmotorerna, det är där det finns mest relevant trafik att hämta till din e-handel och att marknadsföra sig där är än idag den bästa vägen att gå för de allra flesta. Du fångar upp kunden precis när hen söker på den produkt eller den tjänst som du kan erbjuda.

[Exakta sökord] är inte [Exakta sökord] i Adwords längre

By | 2017/03/20|Categories: PPC|Tags: , , |

I fredags meddelande Google att dom gör ytterligare förändringar på hur dom tolkar "Exakt matchning" i Adwords. Tidigare har dom gjort förändringar som innebär att man plockar in varianter som plural och felstavningar när man jobbar med exakt matchning och nu gör dom alltså ytterligare förändringar. Ändringen innebär att dom nu också plockar med sökningar

Wikinggruppen & Klarna lanserar gemensam annonsplattform

By | 2017/03/15|Categories: E-handel|Tags: , , |

För cirka två veckor sedan presenterade Wikinggruppen sin nya annonsplattform som är en del i det Mervärdespaket som företaget implementerat tillsammans med Klarna. Självklart måste jag testa plattformen och har gjort det under snart två veckor. Breakit skrev om plattformen igår som kommer från Danads och är en annonsplattform för bannerannonsering och ehandel.se tog upp nyheten idag. Bannerannonsering

Adwordsannonser blir ännu mer ”osynliga”

By | 2017/02/23|Categories: PPC, Sökmarknadsföring|Tags: , |

Google testar ofta nya utseenden på sökresultatet som många märker titt som tätt. Under den senaste månaden har den uppmärksamma kanske noterat att Google testat ett flertal olika utseenden på både organiska och betalda sökträffar. Google bekräftade igår att det nu rullas ut ett nytt utseende som gör det ännu otydligare att se vad som är

Nyhet: Effektivisera din Adwords med IF-syntax

By | 2017/02/07|Categories: E-handel, PPC|Tags: , , |

I slutet på förra veckan släppte Google Adwords en ny funktion. Den nya funktionen innebär i korthet att man kan påverka vilken annonstext som visas beroende på exempelvis om besökaren befinner sig på en mobiltelefon eller dator. Eller om det är en kund som tidigare lämnat kassan utan att slutföra ett köp i butiken. Detta

Ny rapport: Sökmotoroptimering har förändrats i grunden

By | 2016/12/19|Categories: SEO, Sökmarknadsföring|Tags: , , , , , |

Förra veckan släppte sökföretaget Searchmetrics sin årliga rapport om hur olika rankingfaktorer påverkar sökresultatet hos Google. Rapporten är gjord med amerikanska Google som sökmotor men allt, eller de största delarna av rapporten, lär med största sannolikhet gälla här i Sverige redan nu eller inom kort. Under det gångna året har vi sett att alla de

E-handelspoddar / Podcasts om e-handel

By | 2016/10/24|Categories: E-handel|Tags: , , , |

Mängden av e-handelspoddar i vårt avlånga land har de senaste åren gått från noll till att idag i allafall vara tre stycken. De flesta kanske tror att Anton Johansson (@agaton) var först ut men det var faktiskt ehandel.se som var först ut i 2012 med ett antal avsnitt. Men i det jag kallar "modern tid"

Adwords sökannonsering serveras nu med demografisk budgivning

By | 2016/10/20|Categories: PPC, Sökmarknadsföring|Tags: , |

För någon månad sedan började Google rulla ut möjligheten att jobba med demografiska bud även i den "vanliga" sökannonseringen i Adwords. Det innebär kort och gott att man numera kan höja, sänka, plocka bort, lägga till och trolla lite som man vill när det gäller bud för kön (man, kvinna, okänd) och ålder.  

E-handlare, använd din startsida!

By | 2016/09/19|Categories: E-handel, SEO|Tags: , , |

När jag analyserar webbutiker, vilket jag numera gör hela dagarna, så ser man massa spännande saker. Hela tiden faktiskt. Ibland blir det en liten Aha-upplevelse som jag ser på någon annans webbutik som jag inte tänkt på genom alla år med Barahandtag, lite som skomakarens barn känner jag titt som tätt. Men det är å andra sidan

Till slut så händer det, nu kör Oxit gång!

By | 2016/08/15|Categories: E-handel, PPC, SEO, Sökmarknadsföring|Tags: , , , |

Helvete vad kul, det är nog det enklaste och mest sammanfattande jag säga i en kort mening för att beskriva vad jag känner inför detta. Jag och Håkan Persson som driver sajten Soekmotoroptimering.se och som har topplaceringar på det ack så prestigefyllda sökordet "sökmotoroptimering" sedan slutet på 2014 startar alltså byrå nu. Det har florerat

newspaper templates - theme rewards