Google Analytics för webbutiker och e-handel

För mer eller mindre alla e-handlare är Google Analytics ett verktyg som används och behövs för att man som e-handlare skall förstå sin affär. Det finns ett antal system man kan använda för att följa upp sin webbutik men Google Analytics är utan tvekan det vanligaste, vilket inte är så konstigt eftersom priset är noll kronor och att det är ett väldigt kraftfullt verktyg. Den riktiga kostnaden för det är att du ger Google åtkomst till mer eller mindre allt som händer i din butik vilket Google använder för annonsering och mycket annat.

Vilken nytta har e-handlare av Google Analytics?

Extremt stor nytta för att förstå din affär, vad som händer i butiken och du kan hitta många av problemen som finns i din butik gällande konvertering och SEO till exempel. Det handlar inte bara om att mäta antalet besökare, rätt uppsatt så kan Google Analytics bidra med en hel hög med intressanta insikter som du annars skulle ha svårt att se. Det första du som e-handlare bör göra när du släpper din butik publikt är att se till att ha Analytics uppsatt och att du aktiverat “Förbättrad e-handel“.

Idag är Google Analytics uppgraderat till det som heter “Analytics Universal” vilket ger dig stora möjligheter att följa hur dina besökare använder din webbutik. Detta fungerar dock endast om man märker upp koden i butiken på rätt sätt men det ger dig insyn i hur besökarna rör sig i butiken, hur många som lägger produkter i varukorgen, hur många som fullföljer olika steg i din konverteringstunnel. Vet du inte hur man sätter upp detta på ett korrekt sätt, kontakta din webbyrå eller plattformsleverantör så hjälper dom dig med detta.

analytics graf

Systemet är uppsatt men använder du det?

Detta är ett vanligt misstag som många e-handlare gör, man sätter upp det hela men man använder sig inte av information som finns där. Vi hjälper dig att tyda informationen och kan hjälpa dig sätta upp de konverteringstunnlar du vill ha och mätta all den informationen som samlas in. Vi har arbetat med Google Analytics sedan vi själva startade vår första webbutik 2007, men det tog ett tag innan vi på riktigt började använda oss av informationen man får. Idag är det ett helt ovärderligt verktyg, om det inte fungerar så är det som att köra bil med ögonbindel, det blir helt enkelt inget bra då.

Vilka delar är extra värdefulla för e-handlare?

Det finns inget rätt och fel i denna fråga men de olika delarna som finns under rubriken “Konverteringar” i Google Analytics är ruskigt intressanta. Anledningen är för att det där helt enkelt finns mest att hämta för en webbutik, men alla delar av systemet är mycket användbara på olika sätt.

Konverteringar

Under “Konverteringar” finns det fyra delar.

  • Mål
  • E-handel
  • Kanaler med flera kanaler
  • Attribution

Mål

Här kan du själv bygga upp olika mål, det behöver inte handla om ett köp utan kan bestå av i princip vad som helst, någon anmäler sig till ditt nyhetsbrev, går in på en viss länk eller att man slutför ett köp, möjligheterna är många. Har du kassa som består av flera olika steg eller där det finns två olika kassor som kan användas så kan man sätta upp olika mål för detta. Om man till exempel använder Klarna Checkout som inte har stöd för företagsköp så måste man ha en extra kassa och för att kunna följa de olika kassorna på ett bra sätt så kan man helt enkelt bygga olika mål för detta.

Du får sedan både faktisk data i siffror samtidigt som du kan följa de olika stegen du satt upp och därmed se vart du till exempel tappar störst andel av besökarna som inte slutför sina mål. Detta går att se i vanlig text genom att jämföra data och med en mer visuell bild. Som e-handlare bör man bygga upp ett antal konverteringstunnlar som man skall ha ögonen på, vilka det är varierar men är du flitig med att använda e-postmarknadsföring så är anmälan till nyhetsbrev att använda, precis som avanmälan av nyhetsbrev.

Vi hjälper dig både att analysera vilka tunnlar som är intressanta för dig och att bygga dessa i Google Analytics.

E-handel

I denna undermenyn finns ett antal intressanta verktyg man bör använda som e-handlare. Dels har vi översikten som ger dig en tydlig överblick över hur din webbutik presterar, både i procent och i riktiga pengar. Procent är ju inte det som ger mat på bordet, riktiga pengar kan däremot göra dig mätt. Det finns ett antal olika vyer att välja mellan här och skall sanningen fram så använder vi inte denna översikten idag utan en egen som vi byggt, en som vi delar här om du vill använda samma som oss.

Om du har satt upp “Google Universal” på rätt sätt så kan du under valet “Köpanalys” följa hur dina besökare beter sig, vilka som tittar på en produktsida, vilka som lägger något i varukorgen, vilka som går in i kassan och vilka som faktiskt slutför ett köp. Här kan du även mäta och se i vilka steg i kassan som du eventuellt tappar dina kunder, ett antal av de som går in i kassan slutför ju inte sina köp och detta är ett bra sätt att arbeta med de olika stegen för att minimera antalet man tappar.

Produktresultat  och försäljningsresultat innehåller information om just detta, vilka produkter som såldes och värde på olika order, det är ganska självförklarande bilder att titta på.

Flerkanalstrattar

Kunder som skall handla hos dig inhämtar ofta information och kommer till dig på mer än ett ett sätt, genom denna vy kan du se mer än bara den vägen besökaren kom i det senaste klicket och du se vilka olika kanaler som bidrog till en konvertering i slutändan. En bild som vi tycker är väldigt intressant är fördröjning där du enkelt kan se hur lång tid det är mellan att kunden besökte dig första gången tills det att det blev ett avslut för de kunder som besökare dig mer än en gång.

Beteende

Här finns ett flertal intressanta rapporter du som e-handlare har stor nytta av. Här hittar du massor av information om hur, precis som det låter, dina besökare beter sig i din webbutik.

Webbplatsinnehåll

Här finns det fyra mycket intressanta rapporter där du kan få en hel del insikt i hur dina besökare beter sig i din butik. I den första rapporten som helt enkelt heter “Alla sidor” kan du se hur många visningar varje webbsida har, du kan även följa det som kallas för “Avvisningsfrekvens” som handlar om hur många som faller bort och inte går vidare till någon annan sida i butiken. Detta är mycket viktigt att arbeta med, för vissa sidor är det okej att ha en högre siffra här än för andra men här hittar man ofta mycket man kan göra för att få en bättre konvertering.

I rapporten “Målsidor” kan du se, om du satt upp Google Analytics på rätt sätt, hur varje sida i butiken presterar, ha koll på konverteringsgraden, både den totala för webbutiken men även mot egna mål som du satt upp. Förutom konverteringsgraden så kan du här se hur mycket riktiga pengar de olika sidorna bidrar till att generera, inte bara procent och staplar med andra ord.

Du har även ett antal rapporter som ligger under “Webbplatshastighet“, dessa tittar vi dock inte närmare på, det finns verktyg såsom Google Pagespeed Insights som du kan använda för detta i realtid när du utvecklar eller bygger en sida istället.

Webbplatssökning

Detta är en rapport där du kan få ut mycket smart information om du har ett internt sökverktyg i din webbutik, och det har de flesta. Sätter du upp denna på rätt sätt så kan du se vilka söktermer som folk använder för att söka efter produkter i din butik och här kan du lära dig väldigt mycket. Genom att förstå hur dina besökare söker i din butik så har du också en möjlighet att se till att de får rätt svar, du kommer garanterat hitta ett antal sökfraser som du inte tänkt på själv. Genom att gå igenom denna rapport med jämna mellanrum så kommer du få en stor insikt i hur dina besökare använder din webbutik och vad de söker efter.

Förvärv

De rapporter som finns här handlar i stort om hur dina olika besökare har hittat till din webbplats. Tidigare hade man en väldigt fin tillgång till alla sökord som användes vid organiska sökträffar men Google tog bort denna möjlighet för en tid sedan när dom började kryptera trafiken från all söktrafik.

Dessa rapporter innehåller dock fortfarande en massa nyttig data som du skall använda dig av, i översikten till exempel så ser du enkelt hur stor del av din trafik som kommer från olika källor, såsom organiskt sök, betalt sök, referrals, direktträffar, sociala nätverk och mer därtill. Du ser hur de olika källorna konverterar vilket kan ge dig en vink om vad du skall satsa mer på och vad du skall satsa mindre på och du kan i rapporterna kanaler, all trafik och alla länkar dyka djupare ner i datan.

Kampanjer

Denna rapporten används bland annat om du kopplar ihop ditt Google Analytics med ditt Google AdWords, vilket du bör göra om du använder dessa bägge system men även kampanjer från andra leverantörer eller dig själv kan synas här om du konfigurerar en URL som Google Analytics kan använda.

I underrapporterna som kallas “Sökord -> Betalt” och “Sökord -> Organisk” så kan du för den betalda dyka ner bland sökorden som används av Google AdWords och följa upp vilka annonser som presterar bäst. I den organiska rapporten så ser du inte så mycket av den data du samlar på dig idag eftersom Google har krypterat de organiska träffarna, dock kan du ha en massa intressant äldre data om du använt Google Analytics sedan längre tillbaka.

AdWords

Bland dessa rapporter kan du verkligen djupdyka ner bland data från dina kampanjer i Google AdWords och kör du kampanjer där så är dessa rapporter mer eller mindre ett måste att hålla koll på. Här kan du bland annat följa vilka timmar på dagen som din webbutik har bäst konvertering, penetrera ner sökord till beståndsdelar och följa upp både dina shoppingkampanjer i Google Merchant om du har sådana och annonseringar du gör på Youtube.

Search Console

Här har Google öppnat upp lite av den informationen som man tidigare fick som idag står som “Not provided” i rapporten “Sökord -> Organisk“. Detta sker genom att man kopplar ihop sitt konto på Google Webmaster Tools med sitt konto på Google Analytics. Dessa är inga exakta siffror men är alldeles tillräckligt för att du skall få en uppfattning om vilka sökord eller fraser du skall arbeta mer med. I denna rapporten kan du också se en genomsnittlig position på det aktuella sökordet vid en organisk sökning.

Målgrupp

I detta avsnitt kan du få djupare data om dina besökare. Du kan se vilken enhet dom använt när dom besökt din butik, ända ner på modellnivå så du kan se om en användare surfar på en Ipad, vilken webbläsare hen använder och vilken version på operativsystemet.

Den viktigaste delen här just nu för dig som e-handlare är dock att gräva i hur användandet av mobila respektive stationära datorer används. Även de mobila enheterna behöver du hålla isär, beroende på om det är en surfplatta eller mobiltelefon och vilken skärmstorlek som används. Och här har det hänt väldigt mycket det senaste året, sommaren 2014 var till exempel den första sommaren då vi hade fler besökare i våra egna butiker som använde sig av en mobiltelefon eller surfplatta istället för en vanlig dator. Är du inte med i matchen om de mobila användarna idag så är det dags att se till att ordna det, snabbt som ögat.

Hur kan vi hjälpa dig?

Vi kan hjälpa dig att tyda och förstå den data du får vi Google Analytics,  vi kan hjälpa dig att förstå och sätta upp de mål som är relevanta för din e-handel så du kommer igång med att använda detta kraftfulla verktyg och därmed få en bättre insikt i din affär. Det ger dig mängder med möjligheter att förstå vad som kan förbättras och därmed kommer också din webbutik att göra ett bättre resultat. Självklart kan vi också hjälpa dig att sätta upp Google Analytics korrekt och hjälpa dig analysera datan som kommer den vägen.