Hem » Blogg

Är du ensam, lite ledsen och vill chatta med andra i SEO-branschen?

By | 2017-10-23T20:23:21+00:00 2017/10/23|Categories: SEO|

Ibland när man sitter hemma på kammaren och arbetar så kan det kännas lite ensamt. Det här har vår branschkollega Philip Blomsterberg tagit fasta på och bestämt sig för att lösa. Det finns idag en del olika forum för att snattra sökmotoroptimering, ett är Facebook och gruppen #svSEO där jag tycker du också skall gå

#etrip17 – En rundresa hos svensk e-handel

By | 2017-03-31T18:39:47+00:00 2017/03/31|Categories: E-handel|Tags: , |

Björn Andersson på BGA ringde mig för några veckor sedan och berättade att han var sugen på att göra en tour hos ett antal e-handlare och frågade om jag ville haka på. Jag tror inte jag var så svårövertalad och vi satte oss ganska raskt för att sätta ihop en lista med e-handlare som vi

[Exakta sökord] är inte [Exakta sökord] i Adwords längre

By | 2017-03-20T09:07:59+00:00 2017/03/20|Categories: PPC|Tags: , , |

I fredags meddelande Google att dom gör ytterligare förändringar på hur dom tolkar "Exakt matchning" i Adwords. Tidigare har dom gjort förändringar som innebär att man plockar in varianter som plural och felstavningar när man jobbar med exakt matchning och nu gör dom alltså ytterligare förändringar. Ändringen innebär att dom nu också plockar med sökningar

Wikinggruppen & Klarna lanserar gemensam annonsplattform

By | 2017-03-16T10:32:26+00:00 2017/03/15|Categories: E-handel|Tags: , , |

För cirka två veckor sedan presenterade Wikinggruppen sin nya annonsplattform som är en del i det Mervärdespaket som företaget implementerat tillsammans med Klarna. Självklart måste jag testa plattformen och har gjort det under snart två veckor. Breakit skrev om plattformen igår som kommer från Danads och är en annonsplattform för bannerannonsering och ehandel.se tog upp nyheten idag. Bannerannonsering

Adwordsannonser blir ännu mer “osynliga”

By | 2017-02-23T09:55:41+00:00 2017/02/23|Categories: PPC, Sökmarknadsföring|Tags: , |

Google testar ofta nya utseenden på sökresultatet som många märker titt som tätt. Under den senaste månaden har den uppmärksamma kanske noterat att Google testat ett flertal olika utseenden på både organiska och betalda sökträffar. Google bekräftade igår att det nu rullas ut ett nytt utseende som gör det ännu otydligare att se vad som är

Nyhet: Effektivisera din Adwords med IF-syntax

By | 2017-02-07T09:28:21+00:00 2017/02/07|Categories: E-handel, PPC|Tags: , , |

I slutet på förra veckan släppte Google Adwords en ny funktion. Den nya funktionen innebär i korthet att man kan påverka vilken annonstext som visas beroende på exempelvis om besökaren befinner sig på en mobiltelefon eller dator. Eller om det är en kund som tidigare lämnat kassan utan att slutföra ett köp i butiken. Detta

Plattformsbyte, SSL och responsivt – Påverkan på SEO

By | 2017-01-31T13:05:07+00:00 2017/01/31|Categories: E-handel, SEO|Tags: , , |

SSL och en mobilt välfungerande e-handelsplattform gör milt sagt susen för SEO. Under 2016 var vi engagerade i ett case som innebar flytt av en webbutik till en ny plattform. Uppdraget har under flytten bestått av att bistå så man inte tappar några viktiga bollar sett ur ett SEO-perspektiv. Webbutiken har tidigare inte arbetat med SEO i någon

Google Chrome varnar nu för vissa sidor utan SSL

By | 2017-02-01T12:12:44+00:00 2017/01/09|Categories: E-handel|Tags: , , |

Från version 56 varnar Googles webbläsare Google Chrome att för vissa sidor som inte använder sig av SSL (https). Idag står just denna webbläsare för cirka 30% av all den trafik som går via olika webbläsare när vi surfar så som e-handlare är det viktigt att du har koll på hur detta kommer påverka dig om

Stoppa inte grus i konverteringsmaskineriet

By | 2017-01-10T19:31:49+00:00 2016/12/22|Categories: CRO, E-handel|Tags: |

Att stoppa grus i maskineriet om nu inte maskinen drivs av grus är oftast en ganska dålig idé. Det kan bara vara en bra idé om mätningar visar att maskineriet blir effektivare med grus annars skall man ju såklart låta bli. Och för att kunna mäta måste man oftast testa saker och jämför dom med

81% av de som skall köpa något börjar online

By | 2017-01-28T19:40:49+00:00 2016/12/21|Categories: E-handel|Tags: |

Och ännu mer intressant är det att 60% börjar med just en sökmotor. I Sverige är min gissning att den siffran är högre än i USA eftersom vi inte har Amazon som är amerikanernas produktsökningsmecka. Infografen kommer från Minewhat.com och pekar på vad den som är köpbenägen är intresserad av för information. Efter påpekade från

newspaper templates - theme rewards