MailCom Europe AB

Jag har idag noterat att MailCom Europe AB genom deras VD har framfört hot om stämning till en vän till mig, Urban Grotherus. Anledningen till hotet är denna post om MailCom som Urban skrev i oktober 2011 och det handlar om MailCom Europe AB och deras användning av privata mejladresser till personer dom inte har tidigare relation med. Det finns ett antal trådar i olika forum som behandlar frågan om Mailcom Europe och mailspam, men det är inte den saken jag vill ta upp här.

Vi har vid ett flertal tillfällen sett stora företag hota eller stämma privatpersoner för olika saker där bloggaren har skrivit negativt eller sakligt om företaget i fråga. Nu ser jag inte MailCom Europe AB som ett särskilt stort företag men deras framtoning vill nog göra sken av det iallafall. Företaget omsatte vid sitt senaste bokslut 2,3 miljoner kronor och har tre anställda så det är ingen jättemaskin vi pratar om i detta fallet. Det är som sagt inte första gången vi ser detta hända, vi hade för en tid sedan en uppmärksammad historia med att Searchminds AB stämde Nicklas Larenholtz för att han avslöjat de metoder som dom använde för att bygga . En stämning som dom sedermera drog tillbaka.

Det som jag inte tycker om med alla de här historierna är man försöker att just hota sig ur olika situationer, situationer som man hamnat i just för att man som i MailCom Europes fall har använt mailadresser som tillhör privatpersoner som man inte tidigare har någon relation med. I just detta fallet så handlar det vad jag kan se mer om att man sålt mejladresser eller liknande till en kund och där fått med adresser till privatpersoner som det köpande företaget inte har någon relation med. Om MailCom Europe AB har detta som en del i sin affärsverksamhet eller om det är ett misstag som skett vet inte jag, men mängden information som finns på internet tyder på att det har hänt mer än en gång.

Jag blir så innerligt trött på dessa metoder som används, se istället till att sköta era kort rätt så slipper ni hamna i en situation där ert företag får negativ publicitet. De allra flesta företag har en missnöjd kund eller två, allt annat vore konstigt, många företag har också en bloggare eller två som skrivit om en och det är inte positivt alla gånger. Men sluta hota folk och bemöt kritiken sakligt istället för att som här skriva dräpande kommentarer, alla kan göra bort sig, det är inget konstigt i det heller, men ställ er då upp och be om ursäkt samt lova bot och bättring istället, skicka inte något brev med ett hot om att ni skall stämma folk till höger och vänster om man inte gör si eller så, ni biter bara er själva i svansen.

Och MailCom Europe AB, skicka inget hot om stämning till mig, gör om och gör rätt i stället.