Sökmotoroptimering – för en lönsam e-handel

Sökmotoroptimering – för en lönsam e-handel
Omdömen:4.3 (86%) 10 röst[er]

Vad innebär sökmotoroptimering för din webbutik?

Google rapporterade nyss att det görs cirka 40 miljoner svenska sökningar på Google varje dag. Vi vet också att runt 90% av den svenska befolkningen använder en sökmotor för att söka information inför ett kommande köp. Eftersom vi också vet att 94% av alla sökningar på sökmotorer i Sverige görs på Google är det också denna sökmotor alla refererar till och använder för sökmotoroptimeringen, det är här vi mäter resultaten eftersom det är här din lönsamhet ligger. Med dessa siffror i färskt minne inser du ganska snabbt att det är en klar fördel för din lönsamhet om du syns vid relevanta sökningar på Google, eller hur?

Någonstans mellan 50-90% av trafiken till din webbutik kommer troligtvis från Google på ett eller annat sätt. Antingen via organiska sökträffar eller genom att du annonserar på Google med AdWords. Att annonsera på AdWords är ett bra sätt att skapa relevant trafik med köpsugna besökare, men det kostar också en hel del pengar i många fall. Även sökmotoroptimering kostar pengar men om du ser långsiktigt på din e-handel så är det ur alla aspekter mer lönsamt att arbeta med sökmotoroptimering än att annonsera. Därmed inte sagt att du inte skall annonsera på Google.

Hur fungerar de olika stegen?

De olika stegen i bilden ovan är till för att du skall få en enkel överblick över hur man kan arbeta med sökmotoroptimering. Tidigare fanns det ett ganska enkelt och tydligt arbetssätt som de flesta använde, idag är det inte lika enkelt så därför tar vi alltid fram en individuell plan för dig, beroende på vilken fas du är i och vilka vägar du vill välja att gå. Men det finns några saker som vi gör för alla kunder, dels för att du som kund skall veta att din butik är rätt optimerad men också för att vi skall veta vad vi har för material att spela med.

Sökordsanalys

sökordsanalys vid sökmotoroptimeringAtt börja med en analys för vilka sökord och fraser som är intressanta för dig brukar vara en bra start. Ofta har du mycket inputs här eftersom du kan din verksamhet och din nisch, vi tar den inputen du har och jämför den med fakta för att säkerställa att vi arbetar med rätt saker. Ibland händer det att man som e-handlare går för brett i sökningarna vilket ofta inte är lönsamt eftersom det arbete som behöver läggas ner för att lyckas blir mycket högre jämfört med intäkten du får för det utförda arbetet.

Ett klassiskt exempel är om man driver en webbutik som säljer jackor och byxor för jägare och/eller fiskare. Att sökmotoroptimera för sökordet ”kläder” är i detta fall knappast lönsamt utan det man bör rikta in sig på för att få lönsamhet är sökord som till exempel ”jaktjacka”, ”jaktbyxor” eller ”fiskebyxor”. En av nackdelarna, förutom att konkurrensen på ett sökord som ”kläder” är större är att sökordet är för brett, det innebär att den som söker på ett så brett sökord antagligen inte vet vad hen letar efter utan bara vill ha inspiration eller liknande. Andra aktuella sökord kan till exempel vara specifika och/eller kända varumärken du säljer, detta är ofta ett vanligt sätt att söka på för många människor.

Kartläggning av din webbutik

kartläggning av sökordNär vi tillsammans kommit fram till vilka sökord eller sökfraser vi skall fokusera på så behöver vi göra en kartläggning av din butik. Anledningen är att alla sökord vi plockat fram skall ha en bestämd webbsida som skall optimeras för det aktuella sökordet och detta görs genomgående för varje sökord. När kartläggningen är färdig så kommer det med största sannolikhet finnas ett antal förslag på förändringar som du eller din webbyrå behöver göra för att din sökmotoroptimering skall lyckas så bra som möjligt. Det kan handla om textändringar, menyer, olika taggar eller den allmänna strukturen i webbutiken. Vi är hela tiden bollplank för dig eller din webbyrå och i vissa fall kan vi hjälpa dig att utföra ändringarna om du vill, hör av dig till oss så ser vi över möjligheterna för detta.

I kartläggningen kommer vi också att kunna se på webbplatsen ur en konverteringssynpunkt och eftersom vi sitter med bägge dessa kunskaper så brukar de flesta e-handlare kombinera sökmotoroptimeringen med ett uppdrag för konverteringsoptimering.

Löpande sökmotoroptimering

sökmotoroptimering (SEO)Sökmotoroptimeringen är inget engångsarbete, det är inte som att måla en vägg, när väggen är målad så är den klar. Så fungerar inte sökmotoroptimering idag, det är ett långsamt och löpande arbete som krävs för att du skall lyckas. Vi brukar säga att det ofta dröjer 3-4 månader för att du skall se ett bra resultat och ofta 6-9 månader innan du ser ett riktigt bra resultat. Många gånger så får man en positiv effekt relativt snabbt när man börjar sökmotoroptimera sin webbutik, men för att den skall hålla och förbättras så krävs ett löpande arbete, både med innehållet i butiken och med länkarbete.

Länkar är det som Google idag använder som den starkaste signalen för om en webbsida är populär eller inte och att bygga upp en stark och relevant länkprofil är viktigt för att sökmotoroptimeringen skall lyckas långsiktigt. Sökmotorerna använder en stor mängd andra signaler för att avgöra ranking på en webbplats och dessa följer och använder vi också löpande i vårt arbete med din e-handel.

Spring nu inte iväg och anmäl din webbutik i varenda länkkatalog du kan hitta, länkarna skall som sagt vara relevanta och ha en styrka i sig för att det skall vara positivt men det finns också länkar som kan göra precis motsatsen. All sökmotoroptimering innebär en risk, men att inte jobba med att sökmotoroptimera din webbutik är i de flesta fall en betydligt större risk eftersom din lönsamhet blir sämre.

Utvärdering, rapportering och uppföljning

analys och rapporteringVi är helt öppna med det vi gör när vi sökmotoroptimerar din webbutik, det innebär att du har full tillgång till vart vi placerar länkar och liknande. Naturligtvis kommer det också komma en rapport varje månad där du kan följa placeringarna för dina sökord. Vi ser gärna att vi har läsbehörighet till din Google Analytics för att där snabbare kunna mäta och reagera på det arbete vi gör och då kan vi även data därifrån i den löpande månadsrapporteringen, men det är inget krav utan helt upp till dig som äger webbutiken.

Rapporteringen är en viktig del av ett löpande uppdrag med sökmotoroptimering och ger dig som kund möjlighet att hela tiden ha insyn i vad som händer med ditt sökresultat.

Content och sociala medier

Vi får ofta frågan om hur viktigt det är med sociala medier och innehållsmarknadsföring när det sökmotoroptimering, du har kanske hört någon säga att Google använder sociala signaler för sin ranking och att innehållsmarknadsföring är det nya svarta. Vår uppgift som SEO-byrå är att hjälpa dig att tjäna mer pengar i din webbutik genom att du skall få en högre synlighet i sökmotorerna och för detta är sociala medier ingen viktig punkt. Det innebär dock inte att du inte skall bry dig om sociala medier, det finns mycket att vinna genom att vara närvarande där kunderna finns och kunna svara på frågor och liknande med för sökmotoroptimering så tillför det någonstans mellan ingenting och lite.

Sociala medier

google+Idag finns ett stort antal sociala medier som kan användas av dig som e-handlare för att vara tillgänglig för dina kunder, de största i Sverige är Facebook, Instagram, Twitter och Google+. Sett ur vårt perspektiv så är Google+ det enda sociala mediet som är viktigt, anledningen stavas Branding och det handlar om att klargöra för Google att din butik är ett varumärke vilket kan ge dig en del ökad synlighet i sökmotorerna. De andra sociala medierna kan hjälpa till i detta men ibland kan tiden och energin som krävs för att finnas med överallt inte räcka till, då skall du välja en (oftast blir det Facebook) där du kan vara aktiv istället för att finnas överallt men inte svara någonstans. Google+ genom Google for Business skall du dock alltid sätta upp, detta kan vi hjälpa till med om du inte kan eller hinner själv.

Content eller innehåll som det heter på svenska

innehållsmarknadsföringDu har säkert hört talas om det, men kanske inte vet vad det innebär? Innehållsmarknadsföring. Ett populärt uttryck idag som i korthet innebär att man delar med sig av innehåll som blir populärt och på det sättet blir viralt och lockar till sig länkar från olika webbplatser. Det låter väldigt vackert och enkelt men är sällan så lätt som det låter, för att få någonting att bli viralt och locka till sig massa länkar krävs det något speciellt, det kan vara provocerande eller bara vara riktigt, riktigt bra. Sen behöver du i de flesta fall vara välkänd i kretsarna där innehållet skall delas för att det skall bli några länkar av det och här börjar det blir riktigt svårt, Sverige är en liten marknad och arbetar du inte inom PR, är journalist eller jobbar med human relations så har du problem att få ditt innehåll att bli så populärt för att det skall vara en kostnadseffektiv källa för att bygga länkar.

Innehåll däremot, det är en viktig del av sökmotoroptimering och att ha välskrivet och unikt innehåll är A och O för en e-handlare, både för att kunderna skall tycka om butiken och för att sökmotorerna skall förstå vad varje sida handlar om. Att tillföra nytt innehåll till sin butik med jämna mellanrum är en klar fördel för att sökmotorerna skall se att det är en levande webbplats där det händer nya saker med jämna mellanrum. Det där med unikt innehåll är det dock många e-handlare som missar, många kopierar produkttexter direkt från leverantören vilket gör att det finns massor av butiker som innehåller samma text för samma produkt. Detta gör att Google kan ha svårt att veta vilken webbsida som faktiskt är den bästa och mest relevanta och som skall visas upp i sökresultaten för de som söker efter den aktuella produkten, så se till att alltid skriva egna och unika texter för varje produkt.

Alla dessa bitar går vi igenom i kartläggningen av din butik och unika produkttexter är en av de saker som oftast kommer upp och behöver förbättras när vi kör igång med ett nytt projekt och det är ett naturligt första steg för att lyckas med sökmotoroptimering för din webbutik.

Varför välja oss som partner för din sökmotoroptimering?

Som e-handlare så vill du ha en sökmotoroptimerare som verkligen förstår hur en webbutik fungerar, vad som får en besökare att slutföra ett köp, vilka sidor som är de viktigaste i butiken och hur viktigt ditt varumärke är. Bland annat. Vi driver själva två butiker och AndersIvar är en välkänd spelare hos de flesta kända sökmotoroptimerarna i Sverige. Den unika blandningen av att dels ha sex års erfarenhet (och dagsaktuell) av e-handel tillsammans med tre års erfarenhet av sökmotoroptimering gör oss till en unik medspelare när det gäller just sökmotoroptimering för webbutiker i Sverige.

Genom våra framgångsrika webbutiker Barahandtag och Kutts så har vi lärt oss en hel del om hur sökmotoroptimering fungerar i symbios med e-handeln. Och det är verkligen en symbios som, rätt utnyttjad, kan ge en riktigt bra effekt på affärerna och det är precis det vi vill att er webbutik skall få.

 

info@andersivar.se'

Anders Karlsson

Brinner som en molotov för e-handel, verkligen älskar det och det mesta runt omkring. Driver webbutik i Barahandtag där vi säljer miljoners med handtag till kök, badrum, skåp & lådor varje år.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInGoogle Plus

newspaper templates - theme rewards

0
0
0
Meny