Konverteringsoptimering för din webbutik

Konverteringsoptimering för din webbutik
Omdömen:3.67 (73.33%) 6 röst[er]

Konverteringsoptimering är något man jobbar med för att öka andelen av besökarna som faktiskt blir kunder. Många tror att det bara är att sätta upp en butik och sedan är resten klart men det är sällan det fungerar så. För att lyckas med sin e-handel krävs det först och främst att du har någon trafik och när du väl har fått trafik så gäller det att få denna att konvertera, att köpa något och bli kunder. Och det är just detta man optimerar för, att få kunderna att genom enkel psykologi, teser och A/B-tester, att få ut så mycket som möjligt av de besökarna man har i butiken.

Men har du ingen trafik så är konverteringsoptimering inte det du skall lägga pengarna på i första hand, då skall du satsa på sökmotoroptimering eller annonsering via Google AdWords för att få trafik, att optimera för något som inte finns är ingen större mening. Det är bara slöseri med resurser och pengar och det är inte det vi vill åstadkomma, vi vill att du skall få en högre lönsamhet och inget annat.

Vad innebär konverteringsoptimering?

Att förbättra sin konvertering består oftast av en massa olika delar, allt från att rubriken på sidan är säljande och rätt skriven till att placeringen på köpknappen är placerad på den plats som dom flesta förväntar sig att den skall finnas. Men det kan också handla om att man gör en text mer attraktiv, en bild mer talande eller detaljerad eller att man helt ändrar utseendet på den aktuella sidan i butiken. Det finns helt enkelt inga givna regler utan det finns en massa teorier, teorier som måste testas mot den specifika kundgrupp som du har.

Finnas det några fasta exempel som alla kan följa?

konverteringsoptimeringAbsolut, det finns en hel del saker som mer eller mindre alltid fungerar för att optimera sin konvertering. Ett exempel är att man gör element som är viktiga att besökaren noterar mer tydliga så de sticker ut, exempelvis är köpknappen i en webbutik ett sådant element. Om man ser till att köpknappen är i en annan färg jämfört med resten av webbutiken så ökar man möjligheten för en besökare att se och förstå att det är där hen skall trycka för att komma vidare. Ett annat exempel är att tydliggöra priset i en färg som sticker ut lite extra så det inte råder någon tveksamhet om vad produkten kostar.

När vi tar ett uppdrag för konverteringsoptimering för en e-handlare så tittar vi naturligtvis på de saker som ger mest effekt snabbast, den så kallade ”lågt hängande frukten”. Anledningen till att vi börjar där är självklart, det är de åtgärder som på bäst och snabbast sätt ger effekt av konverteringsoptimeringen, något annat synsätt är inte lönsamt för varken dig eller oss. Vi vill att du skall få ut så mycket som möjligt av den tjänsten du betalar för, den skall vara lönsam för dig att investera i, annars skall du inte göra den investeringen.

Konverteringsoptimeringens ABC

I bilden ovan ser du något som kallas för konverteringstunnel, den beskriver det förlopp som sker från det att en besökare kommer till din webbutik tills det att den faktiskt slutför ett köp i butiken. Mycket förenklat, men en konverteringstunnel är ett välanvänt och känt begrepp i säljbranschen, oavsett om man säljer annonser i en telefonkatalog eller en produkt i en webbutik. Konverteringstunneln finns beskriven i olika steg beroende på vilken lära man knyter sig till men den slutar alltid med ett avslut, oavsett om det är en tunnel med fyra, fem, sex eller sju steg.

Den modellen vi använder oss av använder sig av fem olika steg:

  1. Sökning
  2. Medvetenhet
  3. Intresse
  4. Begär
  5. Köp

De olika stegen baseras på att det finns olika vilja och intresse för webbutiken eller produkten, men allt grundar sig på att det någonstans har väckts ett intresse, ett intresse som kan väckas av en mängd olika anledningar. Ett exempel är att man noterade att de träningskläder man använde i förmiddags luktade lite konstigt, att ramen på ett av familjefotona på väggen hade flagnat i färgen eller att bilen var väldigt smutsig inuti. Det som väcker det första intresset kan alltså vara precis vad som helst beroende på vad man känner, uppfattar och uppskattar. Men mer eller mindre allt idag börjar med ett sök på en sökmotor, och det gäller att vara med redan där för att väcka intresse.

1. Sökning

Eftersom vi vet att de flesta av oss idag använder en sökmotor för att hitta en lösning på ett problem, förslag på vad vi skall köpa eller vilken TV vi skall ha så börjar allting här. Konverteringsoptimeringen börjar med andra ord redan vid titeln på din webbsida, det är högst avgörande vilken beskrivning som sökmotorerna visar upp när det gäller din webbutik, kategori eller produkt. För där är första steget i konverteringen, att verkligen få de som söker att komma in till din webbutik. Jämför det med olika skyltar på utsidan av en fysisk butik, budskapen där kan skilja mycket och vara helt avgörande för vilken butik som får kö i kassan och vilken som inte får det.

2. Medvetenhet

När besökaren väl kommit in till din e-handel så gäller det att lämna ett tydligt avtryck, om den potentiella köparen inte är sugen på att slutföra ett köp direkt så gäller det att etsa sig kvar i minnet inför den dagen då det är dags för avslut. Att skapa en medvetenhet handlar om att göra besökaren medveten om att du har en tydlig lösning på hens problem, är det svettiga träningskläder som luktar illa så är det ersättare till dessa du skall fokusera på. Är det som för oss själva en medvetenhet om att man kan piffa upp sitt kök för en rimlig penning så är det den delen man skall fokusera på.

I detta steget så har verkligen möjlighet att ta vara på och väcka ett begär hos din besökare, ett begär för just den produkten som du säljer. Och är kunden medveten om ditt erbjudande, din produkt eller ditt varumärke så har du kommit ett steg längre ner i konverteringstunneln.

3. Intresse

Människorna som är i detta skede har kommit ett steg längre i sina tankebanor och har mer eller mindre bestämt sig för att göra ett avslut på det som löser deras problem, oavsett om det är en ny, heltäckande färg på väggarna, ett par nya kalsonger eller en ny lampa till hallen. Konverteringsoptimering handlar inte enbart om den sista delen, att ta ett avslut eller att avsluta en affär, det handlar lika mycket om att skapa möjligheter för att väl hamna där i slutändan, när det är dags för kunden att faktiskt göra ett avslut.

Har du skapat ett intresse så vet vi att kunden har ett intresse av dina produkter eller ditt varumärke och då har vi halkat ner ytterligare ett steg i konverteringstunneln. Att optimera sin konvertering handlar som sagt om alla steg i tunneln och inte bara det sista steget, steget som faktiskt oftast är det enklaste att ta.

4. Begär

Nu börjar vi närma oss. Personerna som sitter i detta filter av konverteringsoptimeringen börjar bli rejält sugna på att göra något åt sin situation. Man har i de flesta fall jobbat ihop ett antal exempel och förslag på vad som kan krävas för att tillgodose det behov man har och det börjar närma sig avslut. Som webbutiksägare i detta läget kan det finnas många saker som kan spela in, finns det tidigare kunder som kan visa att dom är nöjda, finns det en trovärdig beskrivning, kontakt eller person i företaget som kan kontakta eller är returvillkoren tydliga om det skulle vara så att man inte blir nöjd.

Här finns det oerhört många poäng att plocka om man är vaken, men det menar vi inte att alla skall ha fri retur, gratis frakt eller liknande. Men du skall vara öppen för vad som påverkar DINA kunder, vad som gör att DINA kunder skulle välja dig och inte dina konkurrenter? Här finns det oftast mycket att göra, sociala bevis på trovärdigheten och säkerheten att köpa något i din butik, trygghetsbevis gällande betalningssätt och liknande.

5. Köp

Här är det nära och det är en av de delarna som vi kallar för ”lågt hängande frukt”. Många e-handlare gör sin kassa svårare än den behöver vara för att man tycker att man behöver än den ena, än den andra uppgiften av kunden. Men vad är det egentligen du vill när kunden väl kommit in till din butik, lyckats hitta fram till en produkt hen vill ha, lagt den i varukorgen och tryckt på knappen där det står ”Kassa”? Vill du att hen skall slutföra köpet eller vill du att hen ägnar sig åt att knappa in skostorlek, bankkontonummer, IQ eller nivån på EQ? Jag vet inte vad du tänker, men jag vill att de som kommit såhär långt i konverteringstunneln faktiskt skall trycka på knappen och slutföra sitt köp. Basta.

Grattis!

Du har precis fått en ny kund! Och även om du inte har nivån på IQ, skostorleken eller kundens bankkontonummer så har du faktiskt lyckats att få besökaren dit du ville. Besökaren har helt plötsligt blivit en kund istället för en besökare som alla andra. Och det är riktigt bra!

Vad är normal konverteringsgrad?

konverteringsanalysDenna fråga dyker upp ganska ofta, vilken är den normala konverteringsgraden för min bransch? Den är inte helt enkel att svara på, även om ehandel.se har en bra tjänst man kan följa om man själv är med och delar så är det inte helt enkelt. Generellt så brukar man säga att konverteringsgraden i en webbutik bör ligga någonstans mellan en till fem procent, men det beror på vilken bransch eller nisch man arbetar med och vilken kundgrupp man har. Så frågan om vad som är normalt går helt enkelt inte att svara på.

Det vi gör när vi gör ett arbete med konverteringsoptimering för din webbutik är att se till din nisch, vad är normalt och vad brukar fungera för den typen av kund som din butik attraherar? Detta jämför vi sedan med de siffror du har och sett till hur din webbutik är uppbyggd och därefter påbörjar vi ett noggrant arbete där vi letar efter möjligheter för din butik att konvertera bättre än vad den gör idag.

Vilka delar består konverteringsoptimering av?

Konverteringsoptimering är som du säkert förstår om du orkat läsa hela vägen hit ett komplext och avancerat arbete där allting handlar om att få besökaren i butiken att göra precis det du vill att hen skall göra. De olika delarna som vi arbetar med är enligt metoden ovan men det finns naturligtvis möjligheter att gräva djupare eller grundare beroende på hur långt du vill gå i din konverteringsoptimering.

Grundläggande är att vi alltid tittar på det som vi kallar för lågt hängande frukt oavsett vilken tjänst du beställer av oss. Tidigare arbetade vi med ett varumärke som hette CROBono där vi gav grundläggande konverteringstips för en mindre summa pengar. Detta arbetar vi fortfarande med eftersom vi vill att svensk e-handel skall utvecklas på ett positivt sätt, men vi har idag också möjligheten att utföra betydligt mer avancerade övningar som A/B-tester, avancerade övningar i Google Analytics och mer därtill för att kunna mäta, utveckla och göra din e-handel mer framgångsrik.

Om man skall dela upp delarna i arbetet med konverteringsoptimering som vi gör så ser det ut som nedan.

  1. Grundläggande konverteringsoptimering
  2. Förståelse för den specifika kundgruppen/nischen
  3. A/B-tester som leder till en slutsats
  4. Införande av vinnande tester
  5. Löpande A/B-tester som baseras på olika teser

Många har uppfattningen av att konverteringsoptimering är ett enda test som man genomför på en eller två månader och sedan har man hittat det vinnande konceptet som fungerar. Riktigt så enkelt är det inte utan det handlar om att hela tiden testa olika teser, tankar och idéer mot verkligheten och få fakta på de testen man utför.

Behöver det vara så avancerat?

Ja, så är det. Men man behöver inte börja med finliret utan man kan som vi sagt tidigare börja med att plocka den ”lågt hängande frukten”, något som de allra flesta e-handlare missar redan från början. Kontakta oss så hjälper vi dig efter de behoven du har och den möjlighet du har. Det viktigaste är att du faktiskt har något att optimera, utan besökare som kan bli kunder så blir det ingen konvertering och då är konverteringsoptimering minst sagt meningslöst.

info@andersivar.se'

Anders Karlsson

Brinner som en molotov för e-handel, verkligen älskar det och det mesta runt omkring. Driver webbutik i Barahandtag där vi säljer miljoners med handtag till kök, badrum, skåp & lådor varje år.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInGoogle Plus

newspaper templates - theme rewards

0
0
0
Meny