Kutts vs BarahandtagFörra sommaren (2014) köpte vi butiken Kutts med tanke att utveckla den från i stort sett ingenting till ganska mycket, sedan dess har det hänt en hel del förutom att jag inte orkat blogga särskilt mycket. Namnbyte, plattformsbyte, ny design och bättre optimering skedde ganska snabbt och ökade försäljningen med cirka 400% jämfört med när vi köpte butiken vilket får räknas som någorlunda bra resultat. Det handlar naturligtvis fortfarande om små volymer men det är ändå roligt att se ökningen i procent, även om % (förutom i alkohol) inte är något som ger något kul. I början på detta året så tog vi dessutom in en ny leverantör och breddade sortimentet med mer än det dubbla i antalet produkter och fick tillgång till några av världens största varumärken när det gäller hårverktyg.

Men sen minskade orken och lusten att fortsätta utveckla och vi fokuserade väldigt mycket på Barahandtag istället. Det innebar att vi tog ett beslut om att sälja Kutts vilket nu också är klart och genomfört. Det absolut roligaste i kråksången är att det är samma köpare som köpte BrandByNature för cirka ett år sedan, en affär som dom lyckats utveckla och göra riktigt bra, både ekonomiskt och produktmässigt. Tony, som köparen heter, hade i jakten på nya erövringar sett min halvdiskreta annons på Blocket, reagerat på produktsortimentet som fanns i annonsen och sett att säljaren hette Anders och hade ett telefonnummer i Göteborg. 1+1=3 tänkte Tony och ringde mig och sen gick det som vanligt med Tony, snabbt.

Tony och hans bolag tog över Kutts förra onsdagen, den 8 April, och kommer med största sannolikhet göra även denna butiken rättvisa. Jag vet att det på 6-12 månaders sikt kommer vara den bästa affären han gjort för potentialen som jag inte orkade arbeta med är enorm när man lägger ner energi och lyckas med bland annat sökmotoroptimering för den butiken.

110% fokus – Barahandtag

kikareFör egen del innebär detta alltså ett fullständigt engagemang i Barahandtag vilket den egentligen redan har och alltid haft. Den senaste tiden har det dock hänt ganska mycket på Barahandtag, något justerad design, en del A/B-tester som resulterat i högre konvertering och framför allt ett betydligt bredare sortiment.

I början av året kom en ny leverantör in, vi har sedan starten 2011 enbart haft en leverantör men nu vill vi som sagt bredda sortimentet till att omfatta mer än handtag, skåpsinredning / lådinredning och belysning för kök och badrum. Den nya leverantören släppte in oss i ett sortiment som fortfarande är väldigt köksorienterat, du hittar japanska kockknivar, stekpannor i gjutjärn, aluminium och rostfritt stål tillsammans med grytor och skärbrädor av högsta kvallisort.

Införandet av det nya sortimentet innebär inte att vi lämnar vårt sortiment med handtag och beslag, det är och kommer vara vårt största fokus även framöver. Anledningen till ett bredare sortiment är att vi behöver växa Barahandtag och minst dubbla omsättningen för att vi skall kunna tjäna pengar på verksamheten. Många tror säkert att jag BARA gör detta för att det är roligt men det är faktiskt så att det finns en tanke om lönsamhet bakom. Idag ligger vi och harvar på en omsättning mellan 120-160 kkr per månad beroende på väder och vind. Denna måste upp för att vi skall kunna fortsätta utveckla verksamheten som vi vill och det ligger nära till hands att öppna upp utomrikes nu där det känns intressant att späda ut Norges svenska webbutiker lite till.

Inget är beslutat helt och fullt ännu men jag skulle bli förvånad om du inte ser ett rätt kraftigt växande Barahandtag den närmsta tiden, både när det gäller sortiment men även geografiskt. Vi håller på och diskuterar med ytterligare leverantörer och kanske kan vi snart erbjuda ett av Sveriges bredaste sortiment inom köksknivar om allt går dom det skall.

Barahandtag – Mer än bara handtag

Det var ju det där med namnet också. Att heta Barahandtag när man säljer handtag och beslag för köket känns ju på mer än ett sätt väldigt korrekt och naturligt. Men nu har vi skruvat in fler produktkategorier i sortimentet och det är klart att tankarna om ett eventuellt namnbyte finns med i hela snurren som är just nu. Samtidigt har man på något sätt byggt upp ett varumärke under de här fyra åren och även om det är ett mycket litet varumärke så får vi då och då en rekommendation från IKEA:s kundsupport till exempel. Sen kan man ju, som jag gärna gör, resonera som så att även knivar, kastruller och stekpannor har ju faktiskt handtag så då kanske namnet passar in ändå, eller? =)

Svårt det där, vi får se hur det löper ut och vad resultatet blir. Följ med oss på resan vart den än bär genom att följa mig på twitter och hänga runt mina blogginlägg så kommer du säkerligen att få reda på hur saker och ting landar. Om du är det minsta intresserad vill säga.